Miért Politis?

A politis állampolgárt jelent, a görög polisz szóból ered, ahogy a politika, a közélet szó is. Bár ma a politika már sokkal inkább a hatalomért való harcot jelenti a köznyelvben, a Politis mint újság célja az, hogy a közéletben való eligazodást segítse, a közügyeket a hatalmi harctól eltávolítva, komplexen, több aspektusból mutassa be.

Ez egy blog?

Nagyon hangsúlyosan nem. A Politis nem egy néhány fős, hetente vagy naponta néhány anyagot közlő blog, nem is egy, a médiateret kiegyensúlyozni vágyó mozgalmárcsapat. A Politis egy több mint 30 fős szerkesztőséggel induló online hírújság. Ez több embert jelent, mint amit ma közéleti vonalon bármelyik magyar médium fel tud mutatni. Ez, illetve az, hogy a legjobb magyar újságírókkal indulna a szerkesztőség, új, eddig nem látott minőséget eredményez, naponta sok exkluzív anyaggal, elemzésekkel, interjúkkal, oknyomozó cikkekkel és persze minden valóban fontos hírrel.

Akkor ez megint egy új Index, Hvg.hu, 444 vagy ilyesmi?

Nem. A Politis ugyanis kizárólag a közélet szempontjából valóban fontos ügyekkel foglalkozik majd. Nem innen derül majd ki, mit mondott Pumped Gabo, és mit visel éppen Vajna Tímea, másutt kell keresni a sporthíreket, az időjárást vagy a lottószámokat. Nincs tévé- vagy moziajánló, nem foglalkozunk azzal, hogy melyik harmadrangú úton van baleset vagy torlódás, de még azzal sem, melyik a város legjobb étterme. Minderre ma tucatnyi újság, blog, közösségi platform és egy sor telefonos applikáció bármikor választ ad – ráadásul gyakran jobbat, mint amire a magyar média képes, ami ugyanakkor elképesztő mennyiségű időt és energiát pazarol a felesleges tartalmakra. A magyar online média ma jellemzően mindent akar: szórakoztatni, életmódtanácsokat adni, trendeket diktálni és már szinte mellékesen közügyekkel foglalkozni , amire már egyre kevesebb energia jut. A Politis csak közéleti kérdésekre fókuszál, abban viszont a legtöbbet és a legjobb minőséget adja majd.

Miért pont 30 ezer ember?

Mert a kiindulási alap az volt, hogy mennyi pénz kell ahhoz, hogy valóban a legnagyobb és legjobb közéleti hírszerkesztőség indulhasson el. Ilyen előfizetői szám mellett lehet elég most 10 ezer forint az éves előfizetésre – az összeg persze így sem kicsi, de a fele sincs annak, amit ma egy hetilap vagy akár megyei napilap kér.

És ha nem lesz ennyi ember?

Komolyan azt gondoljuk, hogy nincs szükség és igény a magyar médiapiacon egy független és valódi közéleti online újságra? Vagy abban nem bízunk, hogy Magyarországon létre lehet hozni valamit közösségi összefogással? Szerintem ennél sokkal több ember van, akinek van igénye arra, hogy a mainál színvonalasabb sajtó működjön, és sokkal több ember van, akinek – nem lebecsülve az összeg nagyságát – nem okoz napi gondot ezért most egyben tízezer, de valójában napi harminc forintot kifizetnie. De kockázat nincs: ha nem lesz elég ember, az Indiegogo visszautalja a pénzt a kampány zárását követő 5 napon belül. (A kampány maximum 60 napos lehet.)

Akkor ez most egy újabb oldal, ami adományt kér, és közösségi finanszírozásból akar működni?

Nem. Azaz közösségi finanszírozás annyiban, mint ahogy egy éttermet vagy egy autógumigyárat is a közösségi finanszírozás tart el: adott a termék, a szolgáltatás, aminek ára, díja van. A Politis nem adományokból, hanem a minőségi tartalomért, a komplex hírszolgáltatásért, a közügyek fókuszba helyezéséért, egy szolgáltatásért fizetett díjakból működik majd.

Ugyanakkor az induláshoz ezeket a díjakat előre be kell fizetni: ez valóban közösségi finanszírozást jelent, a tőkét nem egy oligarcha, egy kétes vagyonnal és még kétesebb szándékkal érkező vállalkozó adja az újság indulásához, hanem az olvasók.

Majd előfizetek, ha látom, hogy jó az újság.

Az újságot az látja majd, aki előfizet. De ők is csak akkor, ha most előfizet elég ember – ez a feltétele annak, hogy a lap el tudjon indulni. A Politis lesz az első online portál Magyarországon, ami valódi fizetési fal (paywall) mögött lesz. Ez is a minőség garanciája: az elérés nyilván korlátozott az ingyenes tartalmat kínáló oldalakhoz képest, de nem is jelentkezik a hirdetői befolyás vagy a tartalom tömegekre optimalizálásának kényszere, ami ma tönkreteszi az online médiát.

Akkor nem is lesznek hirdetések?

De igen. A hirdetés, a reklám önmagában nem bűnös, hanem jó dolog – de csak mértékkel. A Politis minden szempontból mértéket szab: a felületeken sokkal kevesebb hirdetési hely lesz, azaz nem villogó bannerek között kell keresgélni a tartalmat. Ma egy átlagos hírportál egyetlen cikke mellett akár több mint tizenöt hirdetés is megjelenik, a Politisen ennek a töredéke lesz. Másfelől a Politis elutasítja a tisztességtelen hirdetéseket: az első olyan online portál lesz, ami nem fogad be semmilyen natív hirdetési megoldást, nem verjük át az olvasókat tartalomnak látszó hirdetői anyagokkal.

Minek olvassak valamit, amit aztán nem tudok megosztani?

Megosztani ér – a megosztásokban, ahogy mindig, az anyag címe és pár soros összefoglalója látszik majd. Ha valaki kattint, és el is akarja olvasni, fizetnie kell.

Lehet majd egyetlen cikkért vagy videóért is fizetni?

Igen, de sokkal jobban megéri előfizetni.