Ezek nem ígéretek, és nem is őrült újdonságok: egyszerűen egy jó újság, a minőségi hírszolgáltatás pillérei. A média mai állapotát jelzi, hogy extra szolgáltatásként kell gondolni az alábbi pontok közül a legtöbbre, mert a mai online újságoknak költséghatékonyabb egy balesetről készült szemcsés videót tárni a nézők elé, mint a közéleti ügyekkel behatóbban foglalkozni.

1.Valódi függetlenség, az újság azért és csak azért működik, hogy az olvasóit szolgálja, és csak akkor működik, ha ezt teljesíti is.
2. Magyarország legnagyobb, több mint 30 fős, tisztán közéleti hírszerkesztősége, felkészült szakújságírók a legfontosabb területeken.
3. Vidéki tudósítói hálózat.
4. Elemzések, hátterek, oknyomozó cikkek, adatvizualizáció, podcastok, videók, interjúk mindennap.
5. Mindennap nagy merítésű, valódi külföldi lapszemle.
6. Hírösszefoglalók naponta többször, tematikusan, akár e-mailben is.
7. Nyugalom a szemnek és a fejnek, hírszemét- és reklámzajmentes övezet.
8. A Politis minden anyaga szerkesztői, valódi tartalom, nem hirdetés.
9. Hírfal a hírfüggőknek, tematikus leválogatási lehetőséggel.

És most nézzük mindezt bővebben, illetve hogy miért nem működik más médiumoknál.

1. Valódi függetlenség: az újság azért és csak azért működik, hogy az olvasóit szolgálja, és csak akkor működik, ha ezt teljesíti is.

A magyar médiapiacon még mindig probléma a tulajdonosi viszonyok átláthatatlansága, de mára jellemzően gátlás nélkül jelennek meg oligarchák, kormányzati tisztviselők, politikai komisszárok is a szférában. Itt eleve nehéz függetlenségről beszélni, de a néhány megmaradt független médium esetében is: náluk a hirdetői befolyás, illetve az ingyenes tartalomra és tömegelérésre épített modell teszi lehetetlenné, hogy közéleti ügyekre fókuszáljanak.
Magyarországon akkor lesz tisztességes híreket biztosító, politikailag független média, ha fizetünk érte – ahogy a világon mindenütt teszik ezt. Ez az egyetlen lehetőség, hogy létrejöjjön egy valódi újság. Ennél tisztább viszony nem létezhet: ha az újság nem elég jó, ha átveri az olvasóit, akkor csődbe megy és megszűnik, mint egy rossz étterem, ha senki nem akar ott enni. Miért pont a híreinkben nem akarunk minőséget és megbízhatóságot, vagy ennek az árát megfizetni?

2. Magyarország legnagyobb, több mint 30 fős, tisztán közéleti hírszerkesztősége, felkészült szakújságírók a legfontosabb területeken.

Oktatás, egészségügy, nyugdíj, környezetvédelem – csak néhány azon területek közül, amelyek ma azért is szorulhatnak le a közélet állandó napirendjéről, és kerülnek maximum egy-egy esemény kapcsán fókuszba, mert a médiának nincs ereje folyamatos napirenden tartásukhoz.

Miért nincs ez máshol?

Az ingyenes tartalomra épülő modellben alig van lehetőség valódi szakosodásra. Még a nagyobb létszámú szerkesztőségekben is túl kevés újságíró foglalkozik egyáltalán közéleti kérdésekkel, de a legjobb újságírók is rendre arra kényszerülnek, hogy színes, felszínes anyagokat gyártsanak – ügyeleti műszakokban vagy éppen az egyre sokasodó közösségi platformok (Facebook, Instagram stb.) valamelyikére. Nem marad idő és energia egy-egy szakpolitikai terület mélyebb megismerésére.

3. Vidéki tudósítói hálózat.

Minden megyébe, ahonnan lesz háromezer előfizető, főállású tudósítót delegálunk. Az indulásnál két megyében mindenképpen lesz tudósító, hogy bemutassuk, mire is képes akár egyetlen profi újságíró a helyi ügyek országos szintre emelésével és bemutatásával.

Miért nincs ez máshol?

Újra, ahogy mindig: pénz, pénz, pénz. Nem éri meg arra költeni, hogy tudjuk, mi történik az országban.

4. Elemzések, hátterek, oknyomozó cikkek, adatvizualizáció, podcastok, videók, interjúk.

Ezek nem különlegességek, hanem egy jó újság naponta kínált tartalmai. Az oknyomozás és a tényfeltárás a mindennapi újságírói munka része – ha az újságírót hagyják, hogy ezzel és ne kiscicás posztokkal, lottószámokkal vagy celebekkel foglalkozzon.

Miért nincs ez máshol?

Van, természetesen, de sokkal kevesebb. Az ingyenes tartalomkínálat mellett bármekkora is egy szerkesztőség, elaprózza, szétszórja erejét, mert erre kényszeríti a rendszer. A Politis közéleti anyagokkal foglalkozó több mint 30 fős stábja egyrészt nagyobb lesz, mint bármelyik hazai szerkesztőségé, és közülük a legkiválóbb szenior újságíróknak semmi más feladatuk nem lesz, mint a nagy hozzáadott értékű anyagok készítése.

5. Mindennap nagy merítésű, valódi külföldi lapszemle.

Miért nincs ez máshol?

Mert drága és energiaigényes – konkrétan már azon is spórolni akarnak a magyar szerkesztőségek, hogy milyen és hány külföldi újságra fizetnek elő. Ráadásul egy hajnali műszakban sokkal gyorsabb és kifizetődőbb, több kattintást hoz néhány baleseti hír vagy az időjárás, mint nemzetközi lapszemlét készíteni.

6. Hírösszefoglalók naponta többször, tematikusan, akár e-mailben is.

Miért nincs ez máshol?

Mert kevesebb kattintást és kisebb hirdetési bevételt eredményez. Kiterel a saját felületről, és nem ösztönöz arra, hogy az olvasó szörfözzön, elvész az esélye is annak, hogy egy a szeme sarkából meglátott cikkre kattint. Hiába lehet akár egy hirdetés is egy feliratkozóknak kiküldött hírösszefoglalóban, a felület össze sem hasonlító azzal, amit akár egyetlen cikkben ma elhelyeznek a médiumok.

7. A Politis minden anyaga szerkesztői, valódi tartalom, nem hirdetés.

Az elképesztő iramban, de az olvasók előtt persze titkoltan terjedő natív hirdetési megoldások lényege, hogy beépülnek a tartalomba. Az olvasó egy hirdetői megrendelésre készült, hirdetői üzeneteket közvetítő anyagot lát – de azt hiszi, hogy az újság hitelességével megpecsételt szerkesztői tartalmat, cikket kapott.

Miért van natív hirdetés máshol?

Mert az egyre nehezebben elérhető reklámbevételek miatt a média átlépte a korábban áthághatatlannak gondolt és mondott szabályokat. A hirdetők mindig arra vágytak, hogy a tartalom szerves részeiként tűnjenek fel, elég csak a filmekből vagy tévéműsorokból ismert termékmegjelenítésre gondolni. A hirdetők ma sokkal kevésbé függnek a hagyományos médiától – elérik közönségüket a Facebookon vagy más platformokon –, a média pedig küzd minden egyes reklámfillérért. A korábbi egyensúly felborulásának következménye a natív megoldások terjedése világszerte. (A legjobb összefoglaló a natív hirdetésről szerintem máig John Oliver még 2014-es, egyik első Last Week Tonight adása.)

8. Nyugalom a szemnek és a fejnek, hírszemétmentes övezet csökkentett reklámzajjal.

Mert triplán szelektálunk, és így nemcsak valódi híreket és áttekinthetőséget, hanem nyugalmat is adunk. Hírszeméttől és kattintásvadász címektől is mentes lesz a Politis címlapja. Így lényegesen kisebb zajban találhatja meg mindenki a valóban fontos híreket. A hirdetések száma töredéke lesz az online médiában megszokottnak, és a zavaró effekteket is száműzzük.

Miért nincs ez máshol?

Mert az ingyenes tartalomra épített üzleti modellben az az elsődleges, hogy minél többet kattintson az olvasó. És emberek vagyunk, ráadásul szeretünk és miért ne szeretnénk szórakozni: az ingyenes tartalomra épülő modellben viszont ezt maximálisan kihasználja a média, az egyensúly régen felborult a fontos anyagok és felesleges hírek között. De még így is csak úgy sikerül a felszínen maradni, ha egy kétmondatos hírszemetet tizensok hirdetés vesz körül.

9. Hírfal a hírfüggőknek, tematikus leválogatási lehetőséggel.

Néhány mondatban minden olyan hír, fejlemény is elérhető lesz a Politis egy dedikált felületén, ami önmagában nem ér cikket, címlapi helyet. Szelektáljuk, rendszerezzük és keretbe helyezzük az összes valóban fontos hírt, de aki egyetlen politikus egyetlen mondatáról sem akar lemaradni, a hírfalon megtalálja majd.

Miért nincs ez máshol?

Léteznek olyan megoldások, felületek, ahol minden egyben, kronologikusan elérhető, amit az újság kínál, adott esetben akár tematikus bontásban is – ezeknél azért jellemzően viszont a cikkek archívumába jutunk, ahol rengeteg a felesleges töltelékanyag, az olyan cikk – pl. közlekedési hír –, ami már a megjelenésekor is elavult. A hírfalon valóban pár mondatos, egy pillantással befogadható anyagok lesznek, amelyek bár cikket nem érnek, de nem lényegtelenek.

10. Bónusz: részese lenni annak, hogy Magyarországon közösen létrehozunk egy független újságot, egy olyan értéket, ami ma kínzóan hiányzik és amire égető társadalmi szükség van, csodálatos érzés. Mert kicsit talán ráébreszt arra is, hogy nem kell másra várnunk és mástól várnunk, hogy jobb hely legyen Magyarország, csak nekünk kell tenni érte.  És még egy gyönyörű emléklap is jár hozzá!