Mi az az Indiegogo?

A közösségi finanszírozás az elmúlt pár évben szárnyal a fejlett világban. Ennek lényege tulajdonképpen az, hogy ma egy kezdő vállalkozásnak – startupnak – már több lehetősége van annál, mintsem hogy befektetőt vagy hitelt keres, beindítja a megszerzett tőkéből a termelést, és aztán piacot épít. A közösségi finanszírozás az esetek zömében egy megelőlegezett bizalomra épített előrehozott vásárlás: a termék még nincs kész, tőke nélkül el sem készülhet, de ezt a tőkét nem hitelből vagy befektetőktől, hanem a későbbi vásárlóktól szerzi meg a cég. Így egyszerre jut tőkéhez és piachoz, jelentősen csökkentve a kockázatot, hiszen a termelés csak akkor indul el, ha már biztosan lesznek is, akik megveszik az árut.

A vásárlásra, a startup és leendő vevői összekötésére ma több tucat nemzetközi platform létezik, ezek közül a két legnagyobb az Indiegogo és a Kickstarter.

Mit jelent az, hogy ha nem lesz elég ember, mindenki visszakapja a pénzét?

Az Indiegogón két kampánytípus van: rugalmas, illetve rögzített (egyes platformokon csak a rögzített opció él).  A rögzített beállításnál a kampány indítója csak akkor jut hozzá a pénzhez, ha összegyűlt a kitűzött cél. Az Indiegogo maximum 60 napot hagy nyitva a kampányidőszakra. Ennek végén eldől, hogy mindenkinek visszautalja, vagy siker esetén a vállalkozásnak továbbítja a pénzt. A Politis kampánya ezzel a beállítással fut – vagy összejön a pénz, és elindul egy minőségi újság, vagy nem, de a Politis nem lesz adományokból fennmaradni próbáló új szereplő a blogvilágban. 

Miért nem forintban vannak kiírva az árak?

Mert a nemzetközi platformon csak euróban vagy dollárban lehet árakat meghatározni.

Ki kapja a pénzt, ha összegyűlik? Hol a cég?

A Politis.hu kiadói jogai egy egyszemélyes osztrák kft. (GmbH) kezében vannak, és ide folynak be az előfizetői díjak.

Miért osztrák a cég?

Nehéz kérdés, mert nem volt könnyű döntés. Az én mottóm az, hogy csináljunk mindent úgy, mintha egy normális országban élnénk. A Politis egyik célja éppen az, hogy egy kiszámíthatóan működő, a sztereotípiákon, politikai előítéleteken túllépő, a leegyszerűsítő válaszokat meghaladó, gondolkodni képes újság és szerkesztőség legyen.

Ehhez képest ennyi pénzért és ennyi munkahelyért felelősséget vállalni egy tisztán magyar cégben a Magyarországon általában, de a magyar médiapiacon pláne riasztó üzleti környezeti és jogállamisági mutatók miatt kockázattal bír. A Politis.hu GmbH létrehoz egy magyar kft.-t az operatív működésre, és megrendelőként biztosítja a szükséges pénzt is – mindössze annyiról van szó, hogy az előfizetésekből összeálló tőke és a kiadói jogok egy másik uniós országban bejegyzett cégben lesznek.

Adócsalással és áttekinthetetlen tulajdonosi háttérrel indul a Politis?

Nem, dehogy. A Politis.hu GmbH egy 5000 eurós alaptőkével frissen létrehozott cég, melynek egyetlen alapítója és tulajdonosa én vagyok. A cég az EU-ban, az osztrák adószabályok szerint adózik, magyar leányvállalata pedig majd a magyar szabályok szerint – a legnagyobb tételt jelentő közterhet, a béreket terhelő adókat és járulékokat például itt fizeti.

Titkos befektető pedig nincs, se baráti, se üzleti alapon. Éppen arról szól ez a történet, hogy a legtisztább alapon, az olvasói előfizetői díjakból működhessen az újság.